Mag PostNL een niet bezorgde aangetekende stuk, zonder afzender, openen om de afzender te traceren?

Brief niet bezorgd (geweigerd?) en ook niet afgehaald op PostNL punt, maar helaas zonder afzender. Gaat 'ie de vuilnisbak in, of maakt men de brief open om te zien of in de brief een afzender vermeld wordt.

4 weken geleden
erotisi
4 weken geleden
die mag worden opengemaakt.
tinus1969
4 weken geleden
Waar baseer je dat op @erotisi?
tinus1969
4 weken geleden
Hoe kan een aangetekende brief een onbekende afzender hebben?
erotisi
4 weken geleden
https://www.postnl.nl/klantenservice/algemene-bezorgdagen-tijden/post-of-pakket-kunnen-we-niet-bezorgen-onbestelbare-post/
tinus1969
4 weken geleden
Maar ban aangetekende post is de afzender bekend- die is bij het aantekenen opgegeven.
Thecis
4 weken geleden
@Tinus1969
Hoeft niet. Ik verstuur met enige regelmaat aangetekende post via een Primera. Ik krijg een track & trace code mee, maar er is mij nog nooit gevraagd om een afzender op te geven (ik doe dat ook niet via een account bijvoorbeeld waar de afzender al van opgegeven is).
spw65
4 weken geleden
Ik had meerdere brieven die dag en ik ben bang dat net op die brief de afzender vergeten ben. Op de andere wel. Stom natuurlijk, maar het is gebeurd. Op de Track and Trace staat bij afzender 'Onbekend'.
spw65
4 weken geleden
@erotisi Super! Heel hartelijk dank. Dat is dan duidelijk. In de brief zelf staat wel mijn naam. Overigens, een interessant artikel https://www.invorderingsbedrijf.nl/niet-ophalen-aangetekende-brief-voor-risico-geadresseerde/ Nogmaals dank!

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. Maar alleen op last van de kantonrechter van de rechtbank Den Haag.

In artikel 5 van de Postwet 2009 staat:

"Gesloten poststukken die in het kader van postvervoerdiensten als onbestelbaar zijn aan te merken en niet aan de afzender kunnen worden teruggegeven, kunnen slechts worden geopend op last van de kantonrechter van de rechtbank Den Haag, zulks uitsluitend ter opsporing van de voor teruggave of aflevering nodige gegevens omtrent de afzender of de geadresseerde."
...
PostNL doet er alles aan om post bij de geadresseerde te krijgen. Lukt dit niet, dan doet men er alles aan om te achterhalen wie de afzender is. Pas in het uiterste geval wordt post vernietigd.
Toegevoegd op 30 maart 2024 08:38: tekst
4 weken geleden
spw65
4 weken geleden
Vermoedelijk heeft PostNL een uitzondering omdat zij hiervoor een speciale afdeling hebben opgetuigd. "
Artikel 5 – Onbestelbare post Uit gesprekken met postvervoerders blijkt dat de postvervoerders die te maken krijgen met
onbestelbare post zonder bekende afzender in lijn met het wetsartikel handelen. Zo heeft PostNL een speciale afdeling die zich met de verwerking van onbestelbare post zonder
bekende afzender is belast. Deze afdeling opent de onbestelbare post op basis van een algemene
last van de kantonrechter te Den Haag met als doel alsnog de adresgegevens van de afzender te
achterhalen. Het gaat hierbij om ongeveer 1500 poststukken per dag.
"
bron: "Evaluatie Postwet"
(zoek op: PostNL "evaluatie postwet")
Ik begrijp hieruit dat deze afdeling een staande uitzondering heeft en niet voor ieder poststuk toestemming hoeft te vragen.